dinsdag, februari 05, 2008

Student & The City: HOMO SAPIENS NON FUMET IN VENTUM

In de hoop mij op te voeden als een verstandig mens vertelde mijn moeder altijd twee dingen: 1) wees als vrouw financieel onafhankelijk en 2) ga niet roken.

Roken was volgens haar niet alleen slecht voor de gezondheid, maar het kostte ook nog eens een smak geld. Alhoewel ze eigenlijk stiekem wel gelijk had, gooide ik vele zinloze tegenargumenten in de strijd als: “Ik ben niet verslaafd, ik kan zo stoppen!”en “Ik heb het wel in de hand en nu geniet ik er nog van!”.

Ruim tien jaar verder en ineens blijkt stoppen toch wel lastig te zijn. In mijn hele carrière als volwaardig mens duurde de enige grote stoppoging vier maanden. De motivatie om niet meer te fungeren als schoorsteen was voornamelijk een financieel debacle waarin ik mij bevond en een gezondheidssituatie waar je niet vrolijk van werd.

Normaliter laat een échte roker zich niet weerhouden door een verontrustende keelpijn, angina of longontsteking en rookt desnoods dan maar light of, in het schrijnendste geval, menthol. Nee, je kan een roker niet betichten op het feit dat deze geen doorzettingsvermogen heeft.

Kennelijk moest ik concluderen dat ik geen echte roker meer was, want mijn keel en longen waren het beu en begonnen recalcitrant te worden. Dit had als desastreus gevolg dat ik mij in een ware identiteitscrisis bevond: ik voelde me nog steeds een roker, alleen rookte ik niet meer. Zelfs een vriendin schold me uit voor een niet-roker. Ze zag me aan voor een ketter, helaas niet de juiste.

Na vier maanden bedacht mijn ‘verstand’ dat het weer tijd was om te roken. Het is natuurlijk ook een beetje de kat op het spek binden (of de sigaret in de mond stoppen) als je met je scriptie een wetenschappelijke legitieme manier wil gaan onderzoeken waarom roken wel goed voor je is.

Of roken dan ook verstandig is laat ik nog even in het midden. Verstand schijnt iets te zijn wat met de jaren komt.

Ik wacht er dan ook met smart op. Al dan niet met een peuk erbij.

Edoch, mijn moeder vertelde mij altijd twee dingen en het is haar dan toch ook deels gelukt: ik betaal mijn eigen sigaretten zelf.

Geen opmerkingen: