zaterdag, juni 11, 2005

Informeer met mate

Gisteren was er een (Post)Master Accountancy voorlichting op de UvA. Er werden ook hoorcolleges gegeven door diverse hoogleraren wat best interessant was. Externe Verslaggeving, BIV AO en Accountantscontrole passeerden de revue. En ja, ik vond het allemaal heel interessant. Vooral leuk was dat een van die sprekers diverse fragmenten uit bekende films liet zien (waaronder Ghostbusters en The Untouchables) hoe een accountant daarin getypeerd werd.

Accountants zijn rare mensen. In 8 van de 10 gevallen hebben ze een bril (of lenzen) en ze hebben hele rare humor. Ook letten ze heel erg op hun geld en zodra er een aanbieding is is dat voor hen een mooi moment om toe te slaan. Daarnaast zijn zij erg gebonden aan regels en zijn ze erg gehoorzaam.

Gelijk dacht ik bij mezelf "haha, zó ben ík niet gelukkig!", maar tegelijkertijd dacht ik erover na. Ik draag lenzen (en soms een bril). Ik doe boodschappen bij diverse supermarkten, omdat ik weet waar je dat ene produkt goedkoop kan krijgen. Ik leef niet volgens het JIT-systeem, maar koop en sla in op het moment dat het in de aanbieding is. Tevens hou ik van regels, omdat je dan het perfecte na kunt streven, immers, wie de regels opvolgt heeft het maximale gedaan om te presteren. En ohja, ik heb ooit een tabel en grafiek in Excel gemaakt van mijn telefoonkosten van de afgelopen 4 jaar...

Mmm...Zou ik dan écht accountant zijn in hart en nieren?

Toch twijfel ik wel of accountancy dé studie is voor mij. Ik vind de studie en het werk leuk en interessant, maar...Maar ik vind architectuur, PABO, psychologie, fiscale economie, Nederlands, industrieel ontwerpen ook heel erg leuk!

Sinds gisteren zag ik een nieuwe studie door een advertentie: Forensisch onderzoek. Ik moet eerlijk zeggen, die studie lijkt mij écht onwijs leuk! Alhoewel ik accountancy beschouw als een grote zoek-de-fout, is dit natuurlijk het geweldige Cluedo, waar je je in kunt wanen. Het zal wel minder voor de hand liggend zijn dan bij CSI en ook minder spectaculair, maar ja, het is wel onwijs spannend een beetje detective-je spelen...

Zo'n voorlichting is best handig, maar teveel informatie kan toch schadelijk zijn. Het kan twijfel-en dubieusheid veroorzaken en veel slapeloze nachten...

4 opmerkingen:

Anoniem zei

He eva,

Je krijgt twijfels over je studie/beroepskeuze? Maar niet alle accountants zijn toch saai en stoffig denk maar even aan je voormalige collega´s in alkmaar.

Groetjes Joey O.

Anoniem zei

He eva,

Je krijgt twijfels over je studie/beroepskeuze? Maar niet alle accountants zijn toch saai en stoffig denk maar even aan je voormalige collega´s in alkmaar.

Groetjes Joey O.

Eva zei

Vooral de rokers waren erg gezellig he! ;-P

Anoniem zei

Ja die waren het meest gezellig. Wel een stuk minder sinds dat jij weg bent!