woensdag, mei 25, 2005

Dat heb ik weer...

Opvallend is altijd dat, wanneer je tentamens hebt, de zon gaat schijnen en het een stralende dag blijkt te zijn. Net zo als dat het in het weekend slechter weer is dan doordeweeks. Hiervoor zijn 2 verklaringen:
a) De tentamens van het 2e semester vallen nu eenmaal rond juni, dus dan is de kans op mooi weer groter;
b) De laatste loodjes wegen het zwaarst, ofwel een groot deel van de massa heeft het gehad met school. Er is een grotere behoefte om met vakantie te gaan of op terrasjes te gaan zitten. Dit wordt uiteraard te meer versterkt als de zon schijnt en je een tentamen voor te bereiden hebt.

Een verklaring voor dat het in het weekend slechter weer is dan doordeweeks, is dat Nederland nu eenmaal een land is, waarbij mooi weer sporadisch voorkomt.
Althans in mijn ogen, ik loop nog steeds met 2 shawls. De handschoenen heb ik de laatste paar dagen afgezworen, wat wil zeggen dat het wel degelijk lekkerder weer wordt.
Nu ben ik natuurlijk geen graadmeter voor het weer, maar uit ervaring weet ik gewoon dat de kans op regen en wind en bah gewoon groter is dan een stralend zonnetje in Nederland.
Ofwel, de kans is klein dat het mooi weer wordt. Als we deze kleine kans vermenigvuldigen met de factor 2/7 , welke staat voor een dag uit het weekend, is deze aanzienlijk kleiner dan de factor 5/7 (een doordeweekse dag).

Vandaag heb ik tentamen. Het wordt (max) 23 graden.
Morgen moet ik de hele dag werken. Het wordt (max) 27 graden.
Vrijdag moet ik leren. Het wordt (max) 29 graden.
Zaterdag moet ik leren. Het wordt (max) 28 graden.
Vanaf zondag wordt het slecht weer (max) 18 graden en maandag (max) 14 graden.

Bron gegevens temperatuur

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Uit empirisch onderzoek is gebleken, dat wanneer je aan de NHN zondagtenniscompetitie mee doet, de kans op mooi - tot zeer mooi weer ongeveer 75 % is...hoe komen deze gegevens overeen met uw theoretische onderzoek?

Eva zei

Deze competitie vind maar plaats gedurende een korte periode. De laatste weken van zo'n toernooi vind zelfs om de week plaats. Het kan dus best voorkomen dat het mooi weer is in het weekend, dit heb ik nooit uitgesloten.
Daarbij komt ook nog dat "geluk" en toeval niet "bestaat", maar bij mijn vriend altijd. Hij heeft vooral veel mazzel met het weer als hij moet tennissen, maar het meest heeft hij mazzel met zijn vriendin. ;-)