maandag, augustus 15, 2005

Een realistische droomwereld...een contradictio in terminis?

Alhoewel ik het boekje nog steeds niet heb uitgelezen (ik bleef hangen bij die pagina over de afwas...) vraag ik mij steeds meer af over optimisme...

Ik heb ooit gezien op Discovery dat het "bewezen" is dat optimistische mensen langer leven. Nuja, eigenlijk was de conclusie als volgt: Mensen die heel oud zijn/werden, konden zo'n uitermate hoge leeftijd bereiken doordat ze (onder andere) a) ergens in geloofden en b) ze waren optimistisch.

Gezien het feit dat ik rook en niet sport en toch wel oud wil worden later, moest ik wel positief denken. Ik geloof namelijk niet. Tsja, wel in de evolutie theorie (en de evalutie-theorie uiteraard..) en ik geloof wel dat mijn opa en oma in de hemel zijn (omdat zij nog van de oudere generatie waren dat ze nog werden toegelaten...), maar daar blijft het bij. Ook Sinterklaas heb ik in de loop der jaren afgezworen... In de Paashaas daarentegen heb ik nooit geloofd, omdat het niet realistisch is dat iets wat zo vaak springt eieren rond kan brengen. Dat gaat kapot immers.

Maar goed, nu zou ik ook kunnen stoppen met roken en ik zou kunnen beginnen met sporten, maar dat is wel een hele simpele gedachte...

..

Ervan uitgaande dat een lekker drankje bier zou zijn, zou een optimist zeggen bij het zien van een glas wat halfgevuld is met bier: "het glas is halfvol". De pessimist daarentegen zou mededelen: "het glas is halfleeg".

Alhoewel beiden gelijk hebben, neig ik toch naar de pessimist, nuja eigenlijk de realist. 'Vol' is naar mijn mening namelijk een relatiever begrip dan 'leeg'. Als het glas op is, is deze leeg. Maar stel nu dat het glas voor de helft gevuld is, bijvoorbeeld met Passoa (wat ze vrijwel altijd nooit schenken tot de rand), zou het voor een optimist dan nog steeds halfvol zijn? Immers, het drankje is in die hoedanigheid wel als 'vol-geschonken' te beschouwen. Zou het dan niet pessimistisch, zowaar niet onrealistisch, zijn van de optimist om dit als halfvol te beschouwen?
Ik ben van mening dat een pessimist niet zal denken dat het glas half leeg is, omdat deze realistischer is en weet dat dat 'half lege' glas als 'vol' aangezien moet worden. Pas wanneer deze enkele slokken heeft gehad en er een klein bodempje aanwezig is, zal de pessimist zeggen dat zijn glas 'half leeg' is. Weliswaar niet t.o.v. het glas, maar t.o.v. de drank zelf.

Optimisten zullen verkondigen, dat ik het niet op die manier moet zien. Maar, no avance, zeggen ze dat, omdat ze het niet zo willen zien? Nog steeds van mening zijnde dat ze willen vluchten van de werkelijkheid. Iemand die de boel de boel kan laten, omdat diegene het zelf in de hand heeft? Wat denken ze wel? Dat ze GOD zijn? Zouden ze daarom in hun zelf geloven? (Zou dat dan het effect versterken dat ze een lange levensduur hebben?) Is dat nu een optimist? Is het niet gewoon een (ongedisciplineerde?) romanticus in de 21 eeuw? Mensen die in een droomwereld leven?

..

Ik ben een roker en naar mijn mening een realist. Tuurlijk weet ik dat het slecht is en geen enkel doel treft (behalve dat ik sigarettenfabrikanten, de overheid en de maatschappij (daar het bewezen is dat de kans dat ik als roker eerder uit het leven zal stappen dan een niet-roker bij gelijk blijvende omstandigheden en er dus meer geld voor hen overblijft voor AOW o.i.d.) spek). Ik wil ook wel stoppen, maar nu nog niet. Dat lukt me niet. Ik als realist zijnde weet dat ik verslaafd ben.

In mijn ogen zal een optimist die rookt zeggen dat ze best zonder kan. Dat ze alleen rookt voor de gezelligheid. Dat ze er binnenkort toch wel mee stopt en dat die ene sigaret ook niet veel meer uitmaakt.

Heel soms neig ik ook naar dat soort uitspraken, in het kader van 'positief denken'. Maar dat maakt mij geen optimist. Meer iemand die vlucht naar een droomwereld...

1 opmerking:

Anoniem zei

Uiteraard ben ik het niet met je eens,maar het is maandagavond en heb al teveel discussies hierover met je gehad...het enige wat ik vraag is om je driepuntsschaal aan te passen naar een vijfpuntsschaal namelijk:

pessimist/ pessimistische realist/ realist/ optimistische realist/ optimist