donderdag, januari 05, 2006

Een fictief gesprek (scheelt weer consult)

Waarom heb je dan zo'n hekel aan opruimen en de afwas doen?
Het vergalt mijn leven.
En als je het nu opgeruimd hebt...vergalt het dan ook je leven?
Nee, maar dan hoef ik ook niets op te ruimen...
Waarom ruim je dan niet op?
Ik heb er een hekel aan.

Hoe is die hekel ontstaan?
Nou, gewoon...onder andere een paar dagen de afwas laten staan, geen nee-nee sticker op je brievenbus hebben zodat je bergen oud papier hebt en elke dag uitgebreid koken zodat er nog meer afwas ontstaat.
Nee, ik bedoel, is het een traumatische jeugdervaring?
Ik denk dat het inderdaad genetisch bepaald is, ja.

Waarom zie je er zo tegenop om je kamer op te ruimen?
Heb je mn kamer ooit gezien?
..
Het herinnert mij dat ik een lange to-do list nog moet afwerken.
Wil je die dan niet korter maken?
Tuurlijk. Ruim jij het voor mij op?
Ik stop alles in een zak.
Tsja, daar is geen lol aan...dat kan ik ook. Nee, het moet allemaal gesorteerd en uitgezocht worden.
Nou, doe dat dan!
Ha, grapjas. Dacht je dat ik daar intrapte? Zover was ik al!
Maar je moet het toch een keer doen...
Dat klopt.
Nou?
Ja, ik denk dat het een goed voornemen is voor volgend jaar!
Je bedoelt....
2007 ja.

Je vertoont byzonder merkwaardig uitstelgedrag. Waar komt dat vandaan?
Eh...ik denk nog van vorig jaar...of het jaar daarvoor... Ik had begrepen dat je als optimistzijnde alles mocht uitstellen...
Wordt je er vrolijk van dan dat je kamer nog niet opgeruimd is?
Nee, dat niet. Maar van mijn pogingen word ik minder vrolijk dan dat ik niet probeer.
Dus je probeert te vluchten uit de werkelijkheid?
Nou, drinken in een kroeg of voor de TV hangen is ook behoorlijk werkelijk hoor... En trouwens, vluchten optimisten niet naar een schijnwereld?
Ik heb het idee dat jij de definitie van optimisme verkeerd hebt geinterpreteerd....
Wie zegt dat ik hem verkeerd interpreteer? Misschien doet de rest dat wel...

Ik denk dat ik je niet verder kan helpen. Waarom ben je langsgekomen eigenlijk?
Ik langsgekomen? Ik dacht dat u reageerde op mijn advertentie?!
*zucht*

Geen opmerkingen: