donderdag, september 08, 2005

Spreekwoorden is zilver, eigen interpretatie is goud

Ik meen me te herinneren dat ik ooit in een spreekwoordenboek de volgende uitdrukking las:
"Van uitstel komt afstel". Echter deze uitdrukking werd vervolgd door het gezegde "Uitstel is nog geen afstel". Tsja, dan zet je bij de doelmatigheid van spreekwoorden ook wat vraagtekens...

Spreekwoorden en gezegdes zijn een raar fenomeen. Een soort van trend die is voortgezet. Uitspraken die men had om iets algemeens te verklaren. Maar zijn ze wel duidelijk? En zijn ze ook nuttig?

"Een goed begin is het halve werk" versus "De laatste loodjes wegen het zwaarst". Zou je dan het volgende mogen concluderen: Als je goed begint -een goed begin is stel 10%- met project x, dan zou je met die inspanning 50% van het werk gerealiseerd hebben! Echter de laatste loodjes -dat is vaak 10% van het project- wegen het zwaarst. Mijns inziens komt dat neer op 51% inspanning, want dat is -afgerond op een natuurlijk getal- het minimale zwaarste gedeelte van het 100% project. Ofwel, de eerste 50% van het project kan bewerkstelligd worden met slechts 10%. Het 40% gedeelte van het project met 40% toewijding, echter het laaste deel -de overige 10% kost 51% energie. Dat zou betekenen dat het 100% project neerkomt op 101% inspanning.
Zou dat betekenen dat het altijd ongunstig is om aan iets te beginnen?

Ach, misschien maak ik veel storm in een glas water, maak ik van een mug een olifant...maar toch.. soms schiet een gezegde echt zijn doel voorbij...

Geen opmerkingen: