vrijdag, november 18, 2005

Staat HES voor: Heel Erg Slecht geregeld allemaal?

Omdat ik eigenlijk van plan was om mijn avond te benutten om o.a. mijn site te updaten, maar in de plaats daarvan ik verbazendwekkend nieuws te horen kreeg omtrent mijn studie, post ik maar mijn 5 A4-kantjes volle reactie welke ik gestuurd heb naar mijn opleidingsmanager...

De mail van mijn opleidingsmanager:
--------------------------------------------------------------
Van: de heer X
Aan: klas 4 ac-1
Onderwerp: Lessen EV - 4AC

Beste 4-AC1 studenten,

Aangezien de heer Y volgende week ook nog geen les kan geven en jullie landelijk examen aankomt, is er naar vervanging gezocht en gelukkig gevonden.

Vanaf volgende week worden de lessen EV verzorgd door Mvr. C. Op een ander moment dan waarop de heer Y les gaf (zie onder) !

Mvr. C is part-time docente aan de opleiding AC-duaal- Leeuwenburg en geeft daar hetzelfde programma ter voorbereiding van de OAT.

LET OP: Haar lessen zullen zijn op: maandag uur 1 en 2 in lokaal 3.046 vrijdag uur 1 tot en met 4 in lokaal 3.012 (uur 1 en 2); voor uur 3 en 4 volgt er nog een lokaal

Mvr. C zal in de eerste les inventariseren waar jullie zijn gebleven met de stof en vervolgens "als een speer" de overige onderwerpen behandelen.

Hartelijke groet en veel succes !

De heer x

-----------------------------------
Mijn reactie was als volgt:


Beste heer X,

Ik zou zeggen, neem een kop koffie en ga er voor zitten...

Deze email is wellicht wat uitgebreider dan u hoopt, desondanks zou ik u toch graag verzoeken hier serieus naar te kijken. Immers, dat heb ik ook gedaan.

Vol verbazing las ik uw (onderstaande) mail. Graag wou ik hierop mijn reactie geven.

1) Ik citeer: "Beste 4AC-1 studenten"
Mijn verbazing: Enkele medestudenten zijn, om m.i. onbegrijpelijke redenen, niet ingedeeld in 4 AC-1, terwijl zij toch ingedeeld hadden moeten worden hierin, aangezien zij aan de zelfde voorwaarde voldoen als de rest van 4 AC-1 (namelijk weinig tot geen achterstand in studie). Aangezien dit niet "zomaar" een mail is, maar wel degelijk ZEER belangrijke informatie, betreurt het mij ten zeerste dat u niet de moeite heeft genomen om ook deze "anderen" te informeren. Omdat u er kennelijk van uitgaat dat "iemand anders" dat wel zal doormailen (al dan wel op tijd is dan ook nog maar de vraag) zal ik -uit loyaliteit naar mijn medestudenten toe, echter niet verantwoordelijk zijnde voor de communicatiestroom tussen opleidingsmanager en studenten- dit probleem oplossen door uw mail naar hen te 'forwarden'.

2) Ik citeer: "Aangezien de heer Y volgende week ook nog geen les kan geven en jullie landelijk examen aankomt, is er naar vervanging gezocht en gelukkig gevonden."

Mijn verbazing: Al 3 weken hebben wij geen les gehad in het vak Externe Verslaggeving. Uw berichtgeving suggereert, dat, omdat de heer Y volgende week ook nog geen les kan geven, er toch maar naar vervanging wordt gezocht. Hieruit concludeer ik, dat er pas deze week actief is overwogen en gezocht naar vervanging.

a) Waarom is dit niet gelijk gebeurd (dus 3 weken geleden, of, desnoods 2 weken of 1 week geleden)? Omdat u er kennelijk van uitging dat "het wel goed zou komen"?

b) Ik citeer (uit uw inleiding van de opleidingsgids AC 2005-2006 3e en 4e jaar, pagina 2) het volgende:

I)"In het vierde studiejaar word je een relatief zwaar studieprogramma aangeboden..."

Mijn verbazing: Bedoelt u relatief zwaar, omdat de kwaliteit van sommige colleges die aangeboden worden niet op een dusdanig niveau zitten, waardoor er m.i. soms niet eens sprake kan zijn van een goede kwaliteit opleiding?

* Externe Verslaggeving:

Als er bij de eerste toets van EV gemiddeld een 2 wordt gehaald en er slechts maar 1 voldoende is (een 6,2 meen ik) van de reguliere studenten, is dan dat de conclusie die gesteld kan worden "dat de opleiding relatief zwaar is"? Vindt u het niet uiterst merkwaardig dat deze klas, geselecteerd op weinig tot geen achterstand - die ik m.i. grotendeels dus als "serieus" kan bestempelen- of het zijn van een duale student - die m.i. ook "serieus' zijn, aangezien de duale versie veel discipline vergt- gemiddeld een 2 haalt?

-Ik meen dat er door enkele studenten reeds bij tijds aan de bel getrokken is (cf citaat III, zie onderstaand), naar aanleiding van deze resultaten. De heer Y heeft toen uiteindelijk een hertentamen voorgesteld. Dit tentamen is door de afwezig van de heer Y nog steeds niet afgenomen.

-Graag maak ik van de gelegenheid gebruik, ook al is deze onvrede meen ik al eerder neergelegd bij u door andere studenten, om mijn ervaring met het betreffende vak met u te delen. Het vak Externe Verslaggeving bestaat uit 8 onderdelen. Tot nu toe (dus 11 lesweken (van de 14)) zijn er slechts 3 onderwerpen "behandeld". Het woord "behandeld" heb ik tussen aanhalingstekens gezet, omdat bij de kwaliteit en kwantiteit van deze colleges wel vraagtekens gezet kan worden.

~Over de eerste 2 onderwerpen waren de resultaten van het tentamen (al eerder genoemd in bovenstaande alinea) om te huilen. Ik ben het er mee eens dat dat niet lag aan de moeilijkheidsgraad van het tentamen, immers dat niveau moeten wij bereiken om ons voldoende voor te bereiden op de OAT-toets die ons nadert. De reden van deze resultaten moeten dus gezocht worden bij de studenten. Daar ik u reeds verteld heb dat het overgrote deel van onze klas als "serieus" beschouwd kan worden, is mijn conclusie dat het aan het door ons gedoceerde onderwijs ligt.

~Er is wel aan het 3e onderwerp begonnen, maar daar is dan ook alles mee gezegd.

Kortom: we hebben nu een achterstand van 5 onderdelen, en de 3 die we "gedoceerd" gekregen hebben, zijn niet op dat niveau (zowel kwalitatief (onderdeel 1 en 2) als kwantitatief (onderdeel 3)) waar het zou moeten zijn. Van de tijd die ons nog resteert, slechts 21 % van de reguliere lesweken (=3 van de 14 weken), zouden wij dus nog minimaal 69% (=5,5 onderwerpen (inclusief een half (?) onderdeel 3) van de 8) van de stof moeten behandelen. Let wel, minimaal, de 1e 2 onderwerpen zijn, zoals ik al eerder vertelde, tot nu toe nog steeds matig onderwezen.
In een verder punt zal ik hier nog op doorgaan.

*Administratieve Organisatie:

Nu ik toch bezig ben, maak ik ook graag gebruik van de gelegenheid om mijn onvrede over het vak AO te "spuien".

De docent, die bij mij een zeer ongeïnteresseerde indruk maakt, heeft een in mijn ogen rare manier van lesgeven: Nonchalant wordt er een Cd-rom uitgedeeld, waarin "alle" dictaten staan (en oude tentamens uit 1985 (?). Over het uitdelen van zo'n informatiebron ben ik overigens zeer content mee, echter ik heb het idee, dat hij denkt "dat hij er nu van af is", het staat namelijk toch al op de CD!

In de les vertelt hij dan maar liever over een of andere pil die bedoeld is om Alzheimer tegen te gaan, maar die door studenten in Amerika gebruikt worden om hun concentratie en geheugen te versterken. Deze pil is echter niet verkrijgbaar in Nederland. (?) ... Of dat er een heel college (dus 1,5 uur) besteed wordt over "waarom we administreren", en laten we dan voor het gemak eens beginnen in de oertijd. (?) .. Begrijp me niet verkeerd, ik vind (in)side-information zeker leuk en interessant om te horen, maar om het daar nou een heel college over te hebben, gaat ook mij te ver. Zeker ook, als de rest van de colleges in mijn ogen niet productief en op een ongeïnteresseerde manier worden gedoceerd. Mijns inziens wordt er dan noch effectief, noch efficiënt met de tijd om gegaan.

Tevens wou ik niet onvermeld laten dat zijn eventuele wel productieve wijselijkheden slecht te verstaan zijn. Hij praat binnensmonds en heeft de neiging te ratelen. Zeker niet "lullig" bedoeld, maar slechts als opbouwende kritiek raad ik u aan hem door te verwijzen naar een logopedist. Juist als docentzijnde ben ik van mening dat de uitspraak een niet te onderschatten factor is om een goede kwaliteit onderwijs te kunnen geven. Alhoewel ik geen hindernis qua uitspraak heb ondervonden bij de overige docenten, ben ik toch bereid om mijn oren te laten naspuiten bij de dokter, mocht u denken dat het aan mijn gehoor ligt.

Deze week maakten we cases, dat wil zeggen: tijdens de les deelt de docent, de heer Z, een case uit die we gelijk klassikaal behandelen. Van voorbereiding door de student is dus geen sprake. Echter, een "houvast" om zo'n case te beantwoorden (bijvoorbeeld een standaardproces uitwerking voor een bepaalde typologie), wordt door hem -terwijl enkele (nogmaals: serieuze) leerlingen daarom vroegen- niet door hem verstrekt. Hij verwees hiervoor naar "het boek". Geen verwijzing naar een paginanummer of hoofdstuk, enkel de verwijzing " het boek".

Nu vraag ik mij af: wat is dan de toegevoegde waarde van zo'n docent?

II) Ik citeer :" Door een onhandige of onduidelijke (tijds-)planning levert het halen van de examens nogal eens problemen op."

Mijn reactie:
Doelt u nu op het feit dat aan het begin van het jaar de roosters onduidelijk en onhandig waren? Doelt u op het feit dat de tentamenroosters van T2 en H1 nog steeds niet bekend zijn (en waarschijnlijk ook nog niet als de inschrijvingsdatum van 29 november voorbij is)?
Doelt u op het feit dat het hele vak EV een onhandige of onduidelijke (lees: namelijk geen) planning had en heeft (hiervoor verwijs ik tevens naar reactie 2) b) I), onderdeel EV, (laatste alinea) van deze email)?
Of doelt u op het feit dat we op maandag het 5e en 6e uur een soort van "schizofreen" moeten zijn, omdat we dan bij 2 verschillende vakken op 2 verschillende locaties, maar wel op hetzelfde tijdstip worden verwacht? (De heer Z stuurde ons op 17 november jl. een mail dat zijn college, AOR, wordt verplaatst naar maandag het 5e en 6e uur. Echter, van de heer A krijgen we een mail, dd. 17 november jl, dat wij het 5e en 6e uur het vak CME hebben van de heer B.)

Ik sluit mij dan ook volledig aan bij uw citaat: Door een onhandige of onduidelijke (tijds-)planning levert het halen van de examens nogal eens problemen op.

Ook moet ik eerlijk zeggen dat ik niet had verwacht dat ik hem op die manier zou moeten interpreteren.

III) Ik citeer " Trek dan bij tijds aan de bel."

Aangezien u deze mail slechts 3 dagen van te voren (op maandag beginnen de vervangende lessen van EV) aan 4AC-1 bekend maakt, en het feit dat in de laatste 3 weken (van de reeds eerder genoemde 14 weken) pas actief actie wordt ondernomen, kan ik concluderen dat mijn mail als "tijdig" te beschouwen is.

IV) Ik citeer: "Sommige zaken regelen zich nl. niet vanzelf...."

Mijn reactie: Met dit fenomeen ben ik bekend. Verder verwijs ik naar mijn reactie 1) en 2)a) van deze mail.


3) Ik citeer (uit onderstaande door u verstuurde mail):
"Haar lessen zullen zijn op:
maandag uur 1 en 2 in lokaal 3.046
vrijdag uur 1 tot en met 4 in lokaal 3.012 (uur 1 en 2); voor uur 3 en 4 volgt er nog een lokaal"

Mijn reactie: Natuurlijk ben ik blij dat er uiteindelijk toch nog voor vervanging verzorgd is. Dat moet u dan ook niet verkeerd begrijpen. Maar het komt een beetje als mosterd na de maaltijd bij mij over (nuja, niet helemaal, er is nog 1 hap over...).

Om mijn primaire levensbehoeften te bekostigen en om mijn collegegeld van ca. 1500 euro te betalen was ik genoodzaakt om per september een bijbaan te zoeken. Dit werd echter bemoeilijkt door het feit dat ik bij geen enkele werkgever duidelijkheid kon geven omtrent mijn beschikbaarheid i.v.m. de roostertechnische problemen aan het begin van het jaar. Deze periode van onduidelijkheid van het rooster werd pas na ruim 4 weken stabiel in een duidelijk "vast" rooster. Na 4 weken gewacht te hebben op duidelijkheid heb ik eindelijk een vaste baan t/m januari gevonden (het 2e semester verandert normaliter het rooster weer, hier heb ik dan ook bij mijn huidige werkgever rekening mee gehouden).

Nu zal er ineens les gegeven worden op de vrijdag, mijn vaste werkdag!

Waarschijnlijk door overmacht, dat er nu wordt besloten om op de vrijdag college aan te bieden. Echter, m.i. had dit niet hoeven te gebeuren als er eerder voor vervanging werd gezorgd of aanvullende maatregelen werden getroffen.
Wie is er verantwoordelijk voor de opleiding accountancy? Omdat u de opleidingsmanager bent, wend ik mij tot u, gezien de tenaamstelling.

Het mooie van een HEAO is de praktijkgerichte benadering van theorie. Aan mij is onderwezen dat een manager onder andere:
*de uitvoerende medewerkers duidelijk instrueert en delegeert
*controleert of dit daadwerkelijk wordt uitgeoefend volgens de "instructie"
*en tijdig bijstuurt!

M.i. is er vooral op het laatste punt er niet juist (lees: tijdig) gehandeld.

Er is voor mij nu een probleem ontstaan, het al eerder genoemde, ik citeer hem nogmaals: " Door een onhandige of onduidelijke (tijds-)planning levert het halen van de examens nogal eens problemen op."

Omdat ik de colleges die nu op de laatste 3 vrijdagen worden aangeboden zeker wil cq. moet gaan volgen, betekent dit dat ik tot die tijd een inkomensdaling zal hebben. Op zo'n korte termijn is het moeilijk, zeker gezien de werkgelegenheid die aangeboden wordt op de hedendaagse markt, voor mij een andere tijdelijke baan te vinden.Ten tweede is het zo dat ik sowieso het eerste vrijdagcollege al moet missen, omdat ik naar een Business Course in Dublin ga (van PwC). Dit had ik al afgestemd met mijn werk en omdat mijn collegerooster het -tot gisteren- toeliet, waren er geen financiële of studiebelemmerende factoren die mij tegen hielden om dit te plannen.
Nu word ik de dupe van MIJN DUIDELIJKE PLANNING.
Ten derde heb ik voor deze vrijdag ook al voor mijn werk vrij gevraagd. Voor zowel deze als ook de volgende vrijdag heb ik dit tijdig aan mijn werkgever doorgegeven. Bij uitzondering kon ik switchen om zodoende voor die vrijdagen op de donderdagen daarvoor te gaan werken. Zowel voor mijn werkgever als ook voor mijzelf wordt het problematisch als ik nu weer zou switchen.
Ten vierde verricht ik namelijk bij en voor de HES diverse zeer tijdrovende vrijwillige nevenactiviteiten (penningmeester en vice-voorzitter bij Pigmentum en tevens hoofdredacteur van de Tilt). Ook deze heb ik ingepland in mijn duidelijke planning. Het uitoefenen van deze functies echter wordt mij nu bemoeilijkt.

Tevens ben ik van mening dat mijn planning best flexibel kan zijn, mits dit TIJDIG gecommuniceerd wordt.

We hebben het nu dus niet alleen het over het probleem van de kwaliteit van enkele colleges die worden aangeboden, ofwel de problemen omtrent mijn studie. Ook voorzie ik nu een probleem over mijn bestaan in financieel opzicht (waar ga ik van eten?, kan ik de huur wel betalen?) en het wellicht minder goed kunnen functioneren voor zowel de vereniging van de HES, als ook het organiseren van het studentenblad van de HES. Dit alles naar mijn mening door de niet tijdige communicatie naar de studenten toe.

Ik hoop dan ook dat u hiervoor op zeer korte termijn een oplossing voor mij kan bieden.

4) Ik citeer:
" Mvr. C zal in de eerste les inventariseren waar jullie zijn gebleven met de stof en vervolgens "als een speer" de overige onderwerpen behandelen."

Mijn reactie: Ik citeer uit deze email mijn eigen bewoordingen (reactie 2) b) I), onderdeel EV, (laatste alinea):
Van de tijd die ons nog resteert, slechts 21 % van de reguliere lesweken (=3 van de 14 weken), zouden wij dus nog minimaal 69% (=5,5 onderwerpen (inclusief onderdeel 3) van de 8) van de stof moeten behandelen. Let wel, minimaal, de 1e 2 onderwerpen zijn, zoals ik al eerder vertelde, tot nu toe nog steeds matig onderwezen.
Er zijn hierbij 2 zaken die mij opvallen:
-In 3 weken tijd zal er nu "als een speer" door de stof gegaan worden. In hoeverre komt de kwaliteit dan niet in het geding?
-En stel dat u mij ervan "kan garanderen" dat de kwaliteit er niet onder hoeft te lijden. Waarom wordt er niet dan eerder op zo'n manier - een efficiënte en effectieve manier- les gegeven? Tijd is immers kostbaar. Zelfs die van een student.

Ten slotte (na 5 uur (!) serieus aan deze mail gewerkt te hebben, ben ook ik blij dat het einde van dit bericht in zicht komt) wil ik u nog wijzen op de volgende artikelen uit het algemeen deel studentenstatuut HES Amsterdam, welke in mijn optiek niet volledig zijn nagestreefd cq. tijdig zijn uitgevoerd, te weten:

-Artikel 33, lid 1 voor wat betreft het vak EV is m.i. niet conform de opleidingsgids AC 2005-2006 3e en 4e jaar, pagina 67
-Artikel 33, lid 2Beiden artikelen betreffen "het recht op een afstudeerbaar programma"
-Artikel 34, betreft "het recht op kwaliteit"

Ook wil ik niet onvermeld laten, dat ik deze mail stuur namens mijzelf en niet namens klas 4AC-1 (alhoewel ik wel denk dat er velen het met mij eens zullen zijn).

Ik hoop op een spoedige en schriftelijke reactie van u.

Met vriendelijke groet,

Eva van Velzen

1 opmerking:

Anoniem zei

haha ik ben blij dat ik je geen les hoef te geven...
heb je al reactie???
kus