maandag, november 14, 2005

TIJD is een kwestie van prioriTEIT

De week gaat altijd sneller voorbij dan je er erg in hebt...
Dan, opeens, ben je jarig... en dan over 6 weken is het al Kerstmis...de tijd gaat snel...

Als ik het druk heb dan ga ik er even voor zitten.
Ik bedenk me dan hoe ik het het best kan aanpakken en 'begin bij het begin'. De laatste tijd echter, kwam ik erachter dat het een structureel probleem is...ik blijf tijd te kort hebben.
Omdat mijn motto het reeds eerder genoemde 'begin bij het begin' principe is heb ik de volgende constructie -weliswaar in mijn kostbare veel beter te besteden tijd- bedacht:

Wat nu als we in plaats van een 7 daagse week een 10 daagse week invoeren?

Doel van het onderzoek:
Mijn doel is om te kijken in hoeverre het mogelijk is dat de maatschappij langer dan 2 dagen per week (in welke hoedanigheid dan ook) 'vrij' kan krijgen.
Tijdens mijn onderzoek hield ik ook rekening met het feit dat de economie, jaarlijks gezien, er qua aantal werkdagen niet op achteruit mag gaan.

De feiten van het onderzoek:
Als er een werkweek van 7 dagen ingevoerd wordt per 10 daagse week, betekent dit 255,5 werkdagen per jaar (7*365/10). Dit is exclusief ADV, vakantie en feestdagen. Ter vergelijking; een werkweek van 5 dagen (per 7 daagse werkweek) heeft (5*365/7) 260,7 werkdagen per jaar.

Een nadeel blijkt dus dat het de economie een "oude" werkweek zou kosten. Dit gegeven, wil ik je toch nog op het volgende wijzen: In hoeverre is 2005 economisch gezien verbeterd aangezien we in 2005 5 "extra"werkdagen erbij kregen? (Namelijk: Nieuwjaarsdag en Koninginnedag vielen op een zaterdag, 5 mei lustrumjaar viel al op een dag die we vrij kregen (Hemelvaart), 1e Kerstdag valt op een zondag, Oud & Nieuw valt in het weekend.)

Dit nadeel kan echter worden gecompenseerd door de verplichting van ADV cq. vakantie met 5 dagen per jaar in te korten, zodat we toch weer op de 260 werkdagen uitkomen. Immers, het grote voordeel van 3 dagen achtereenvolgend rust, er zijn nu "langere weekenden". Als je nu 7 dagen vrij zou willen, zou dat voorheen 5 dagen kosten, nu echter maar slechts 4!

Een andere weerlegging om geen 7 daagse werkweek in te voeren is dat het 'mensondraaglijk' zou kunnen zijn. Men heeft bij tijd en wijle ook rust nodig.
Aan de andere kant is mijns inziens 3 dagen ontspanning ontspannender, geestverruimender en planningtechnisch beter voor de maatschappij dan 2 dagen. Met planningtechnisch bedoel ik met name de balans die je moet vinden om je tijd in te delen voor studie, werk, familiaire verplichtingen, het onderhouden van vriendschappen en relaties, nevenactiviteiten, hobby's en niet te vergeten het huishouden (dat laatste schiet er bij mij nog wel eens in...).
Een ander voordeel is dat je 7 dagen "ongestoord" kan werken aan je project. Je bent beter in de materie verdiept doordat die 7 dagen niet onderbroken wordt door een weekend van 2 dagen.

Je zou misschien denken dat de "maandagochtendziekte" (door het geen ritme hebben in de weekenden het hebben van opstartproblemen) erger wordt, omdat je nu in plaats van 2, 3 vrije dagen heb gehad. Dit probleem zal er altijd zijn. Desondanks neemt het absolute aantal van de "maandagen" (cq. de "opstartprobleem"-dagen) met 15,5 dag af ((365/7) minus (365/10)).

Een ander nadeel, misschien wel het grootste, om geen 10 daagse week in te voeren is de nationale, europese en wellicht de mondiale erkenning die er tot stand moet komen.
Echter, de Euro heeft toch ook z'n doorgang kunnen vinden?
Tevens is het zo dat de week nooit continu uit 7 dagen heeft bestaan. De Franse revolutie bracht een tien daagse 'week' met simpel weg genummerde dagen. Het experiment duurde 12 jaar, maar sloeg nooit aan. Na de Russische Revolutie in 1917 werd het opnieuw geprobeerd, maar ook dat faalde. In 1929 legde Stalin een vijfdaagse en later een zesdaagse 'week' op. Ook dit mislukte. Na 1945 zijn geen experimenten met de week meer uitgevoerd.

Conclusie:
Zolang er geen actie wordt ondernomen en dit niet serieus wordt overwogen door de maatschappij en de politiek, zullen wij voorlopig de komende 5-10 jaar nog een 7 daagse week, 5 daagse werkweek hebben.


Als ik dit onderzoek niet had gedaan, had ik mijn tijd kunnen besteden aan mijn studie huishouden en andere activiteiten.

Zoals ik al zei; 'begin bij het begin'...maar dat moet je natuurlijk niet overdrijven.

Geen opmerkingen: