dinsdag, oktober 18, 2005

Bekeerd tot de ongedisciplineerde wereld van uitstel: de wereld die optimisme heet...

Sinds een paar weken ben ik bekeerd tot het optimisme. Langzaam en beetje voor beetje leer ik dingen los te laten, meer te genieten van het leven en mij minder druk te maken om alles. Natuurlijk ben ik nu nog geen rasechte optimist, dat blijkt wel uit deze zin. Maar ik ben goed op weg.

Toch blijf ik nog steeds van mening dat er bij een optimist uitstel gedrag is. En nu snap ik waarom die 2 spreekwoorden (zie mijn vorige stuk...) precies onder elkaar staan in het spreekwoordenboek. Een pessimist zal denken : "van uitstel komt afstel", terwijl een optimist anderen zal overtuigen met de stelling "uitstel is nog geen afstel".

Tijd is een kwestie van prioriteit. In hoeverre heb je het echt druk? En wat nu als je de boel anders aan pakt? Heb je het wel druk? Of kan je het anders in plannen? Heb je daar niet een gaatje over? En hoe belangrijk is boodschappen doen en GTST kijken? Of het zinloos staren in een leerboek?

Voorheen maakte ik mij druk als ik in het vooruitzicht een tentamen had. Dan sloot ik mij een aantal dagen thuis op en gunde mijzelf geen ontspanning, immers: first businness, than pleasure. Helaas werkte dat niet echt. Van de 6 opgesloten dagen begon ik pas de avond ervoor pas productief te leren. In die andere 5 dagen had ik gerust leuke dingen kunnen doen. Maar dat deed ik niet.

Nu, eindelijk, na zeg maar 4 jaar, was gisteren een doorbraak. Ik was naar de kapper gegaan en mijn haar zat dus goed. Do belde me. "Heb je vanavond wat te doen?" "Nuja, theoretisch moet ik vanavond leren, heb overmorgen een tentamen." Ik bedenk me. Mijn haar zit goed, het is toch zonde om met zo'n kapsel binnen te gaan zitten pogen te leren? "Maar eigenlijk heb ik wel zin om vanavond iets leuks te doen...wat zijn jouw plannen? Of ik zin heb om mee te gaan naar Veldhuis en Kemper?"

En zo geschiedde...
Samen met Do, Melissa, Lot, Pepijn en Roos naar de La Mar Theater gegaan om naar De geur van Veldhuis en Kemper te kijken en te lachen. Daarna nog een drankje gehaald bij Weber en pas rond kwart voor 4 in bedje beland...
Het was een erg leuke en gezellige avond en ik was blij dat ik de keuze had gemaakt om te genieten.

Vanmorgen rond een uur of 11/12 opgestaan, gegeten en gebeld naar PwC, heb daar een gesprek in verband met een Business Course in Dublin.
Inmiddels is het 14 uur en over een uur zal ik richting PwC moeten gaan voor dat gesprek om 16 uur. Zometeen zal ik nog even een bordje pasta eten en douchen. Als het goed is ben ik dan rond een uur of 18 weer thuis. Daarna ga ik eten maken en even tv kijken tot half 9.

Nuja, dan heb ik 's avonds nog wel tijd voor dat tentamen.
Of niet.

Geen opmerkingen: