woensdag, december 14, 2005

Are you out of your mind?!

Baaldag, dip, herfstdepressie...

Je zou het willen uitschreeuwen over de daken. Je voelt je miserable, ellendig, kut, zwaar klote en het liefst zou je de hele dag in bed willen liggen. Je vraagt je af, waarom uitgerekend jou dit zou moeten overkomen. Het verziekt je hele dag. Graag zou je die gehele dag willen overslaan.

Maar een baaldag is niet alleen maar ellende. Sterker nog, het is nog positiever ook dan je in eerste instantie zou denken...

Ten eerste hebben we de baaldagen nodig om juist de goede dagen te onderscheiden en te beseffen.
Toen ik een jaar of 15 was en ik een hele maand lang voor mijn eigen eten moest zorgen, dacht ik: "Prima! Elke dag patat!". Al na ruim een week, kwam het mij de neusgaten uit...ik snakte naar andijvie...
Verandering en afwisseling, of deze nou goed of slecht is, is bijna in ieder geval altijd positief.

En doet zo'n dip niet je vaak beseffen dat de grens overschreden is? Dat je nu inziet dat dit niet langer gaat zo? Dat je voor jezelf duidelijker kan vaststellen wat je wel wil en wat je juist niet wil? Dat het je discipline naar boven haalt om er daadwerkelijk wat mee te doen? Omdat het iets slepends was wat al vaak op je TO DO list stond, maar waar je geen prioriteit aan gekoppeld had, echter nu kom je erachter dat het de meeste prioriteit heeft?
Ik weet het nog goed. Het was 27 november 2002. Sinds die dag ruimde ik regelmatig mijn kamer op. Ja, tot een paar maanden geleden inderdaad...

Vandaag had ik een gigantische baaldag, en het gevoel dat alles mij tegenzat. Ik had dan ook nergens zin in, zelfs van TV kijken en surfen werd ik niet echt vrolijk. Ik baalde. Had nergens zin in. Totdat...

Totdat ik mij besefte dat het vandaag mijn baaldag was, dat ik nergens zin in had. Ja, misschien erg dubbelop om te lezen, maar ik realiseerde mij dat deze dag toch al als weggegooid beschouwd mocht worden.
En als die dag toch al kut is, kan ik dan niet beter al mijn (negatieve) energie storten op iets wat ik al tijden heb uitgesteld? Het uitstellen van zaken veroorzaakt alleen maar negatieve energie, maar de ervaring heeft mij geleerd, dat juist het oppakken van uitgestelde zaken niet alleen een vermindering is qua negatieve energie, maar ook nog eens positieve energie oplevert.
Na zo'n karwei was ik blij en trots op mezelf dat ik het nu eindelijk had geklaard. Daarbij komt ook nog dat juist door dat blije gevoel ik vaak ook nog andere uitgestelde taken aanpakte. Het heeft immers een versterkend effect.

Daarom besloot ik vandaag, 14 december 2005, zo rond een uur of 19, dat, wanneer ik zo'n dag heb, ik juist $%^&*dingen te gaan doen.

En zo poog ik van een weggegooide baaldag, een nuttige positieve energieopwekkende dag te maken.


Ik sta te popelen om de afwas te doen...

1 opmerking:

Anoniem zei

wow eef! ben trots op je! x do