maandag, december 19, 2005

Wie heeft er een goede daad verricht?

In het kader van time-management verlaat ik mijn woning met mijn jas in de hand en met ongeveterde schoenen. Ik trek ze pas goed aan als ik op de lift sta te wachten of in de al lift sta.

Laatst moest ik wachten op een oudere dame die wat moeite had om de trap af te komen om de lift te bereiken. Omdat de lift gearriveerd was hield ik de deur voor haar open, want anders bestaat er een kans dat de deze weer omhoog danwel omlaag gaat.

Strompelend kwam ze aan. Ik had haast en wou mijn schoenen nog veteren, maar moest nog even wachten tot ze ook in de lift stond.

Daar stonden we dan, eindelijk, in de lift.

Terwijl ik naar beneden buk om mijn veters te strikken, vertelt ze me een verhaal dat het wel heel belangrijk is om mijn schoenen te veteren. Er kunnen namelijk zoveel ongelukken gebeuren! Ik leg haar uit dat het mijn bedoeling nu ook is om ze te strikken en dat ik dat wel weet dat het eventueel gevaarlijk kan zijn.

Dat maakt de oude vrouw niet zoveel uit. Ze drukt me op het hart dat ik ze toch echt moet gaan strikken. Heel even twijfel ik of zij niet van het promotieteam "strik je veters" is, want er komt nog een verhaal over de gevaren van losse veters.

Lichtelijk geirriteerd door de wijze raad, die mij al van kindsaf aan bekend is, zeg ik dat ik dat allemaal wel weet en dat ik niet voor niets mijn veters heb gestrikt.

Hierop antwoordde ze dat ze nu eenmaal het beste met mij voor heeft en dat ze graag belangeloos mensen wil helpen.

De lift was op plek van bestemming en we stappen uit.

Zo slecht als ik was, was ik er niet van overtuigd dat zij mij belangeloos hielp. Was het niet dat ze mij dit alles vertelde zodat zij dacht dat ze een goede daad had verricht? Zodat zij zich beter voelde?
En dat terwijl dat totaal niet het geval is? Dat ik mij alleen maar heb lopen irriteren aan haar? Maakt het mij niet dan een goed mens? Dat ik haar het gevoel geef dat zij een goede daad heeft verricht, terwijl ze dat niet gedaan heeft?

Na circa drie kwartier raakte mijn veter weer los. En niet omdat de oude vrouw het mij geadviseerd had, toch strikte ik ze weer.

Geen opmerkingen: